Löpning

Klockan är strax efter åtta på morgonen. Det är grått och mulet och endast ett par plusgrader ute. Jag har precis tagit mig ut från den lilla stigen och springer nu på den smala grusvägen mot havet. Luften jag andas in känns kall, benen känns tunga och vantarna alldeles för tunna. Det här är en sådan runda där jag aldrig kommer igång tänker jag. Andningen känns tung och jag längtar mest tillbaka till skolan, en kopp varmt kaffe och en god frukost. Så kommer jag äntligen ut ur skogen.

Jag möts där av morgonsolens värmande strålar som bländar mig på ett behagligt vis och havets brus. Plötsligt är det som om att alla faktorer börjar samspela till min fördel. Andningen känns stabil, blodcirkulationen i fingrarna är igång och benen känns starkare än någonsin. Jag får en närmast euforisk känsla i kroppen. All oro som jag bär på, alla problem jag har bara försvinner ur huvudet och allt som precis innan känts luddigt och oklart blir plötsligt logiskt och självklart. Nu skulle jag kunna springa hela vägen över havet till Finland tänker jag men då jag varken är Jesus eller speciellt religiös, så känns det som en dålig idé, så jag fortsätter istället längs stigen längs Roslagsleden tillbaka till skolan.

Det jag vill få fram med detta är den väldigt positiva effekt för både kropp och själ som jag upplever av min löpning. Från att löpningen mest känts som träning där kilometertider och prestation varit det viktigaste, så har jag med tiden börjat uppskattat att springa i naturen, på grusvägar och skogsstigar, istället för att springa på asfalt bland trafik och den stress som detta kan ge mig.

Med detta så kom jag även till den insikt att löpningen gör mig lugnare, ger mig möjlighet att tänka mer logiskt och därmed ger mig en bra grund att hantera de hinder som uppstår i den stundtals gråa, kletiga och röriga gröten som kallas vardagen. Jag har lärt mig att jag till exempel kan vända en dag som börjat väldigt dåligt, endast genom att ge mig ut i skogen för att kunna rensa tankarna. Detta har jag sedan dess även försökt använda i förebyggande syfte för att inför stora beslut eller utmaningar förbereda mig så bra som möjligt genom att springa mig avslappnad och harmonisk.

Så även om du är en redan van löpare med ett stort prestationsfokus, sysslar med någon annan form av fysisk aktivitet eller helt enkelt känner att du är i behov av mer avslappning men är för rastlös för meditation och yoga, så tycker jag att du ska ge terränglöpning en chans. De fördelar jag nämnt kommer kanske ej att visa sig under första rundan, då blodsmak i munnen och värk i benen förmodligen kommer att uppta det mesta av ditt fokus men med ett öppet sinne och lite tålamod så är jag övertygad om att även du kommer att se de positiva effekterna av detta. Som grädde på moset så kommer detta även att på sikt ge dig en grym fysisk styrka.

Ta hand om er,
K

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Med kraft från WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: